(Α΄ Κορ. ιστ΄, 13-24)

 

Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ

«ασπάζεται υμάς εν Κυρίω πολλά Ακύλας και Πρίσκιλλα

συν τη κατ’ οίκον αυτών εκκλησία».

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

 

Στον επίλογο της επιστολής του ο Παύλος μεταξύ των άλλων ασπασμών, ασπάζεται και το αντρόγυνο Ακύλα και Πρίσκιλλα, δύο αγαπημένα του πρόσωπα που προβάλλουν την «κατ’ οίκον» εκκλησία, δηλαδή την οικογένεια μέσα από τα χριστιανικά πρότυπα. Σ’ εμάς δίνεται η αφορμή να αναφερθούμε στο γάμο, στην αξία του, στην κρίση που περνάει και να διατυπώσουμε ωφέλιμες σκέψεις πάνω σ’ αυτό. Σήμερα οι περισσότεροι από μας όταν βρισκόμαστε σ’ έναν γάμο μέσα μας μυστικά μας βασανίζει το ερώτημα... πόσο θα αντέξουν σαν ζευγάρι...

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

 

Α) Η ΙΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ

* Το Μυστήριο του Γάμου ανήκει στα επτά Μυστήρια της εκκλησίας και έχει την δική του σπουδαία θέση δίπλα στο Μυστήριο της Θ. Κοινωνίας, της Βαπτίσεως, του Αγ. Μύρου, του Αγ. Ευχελαίου, Ιερωσύνης, Εξομολόγησης. Μιά θέση την οποία τόνισε και υπογράμμισε ο Κύριός μας με το να κάνει το πρώτο Του Θαύμα σε μία τέτοια τελετή.

* Η Ορθόδοξη λατρεία αφιέρωσε μία όμορφη ακολουθία γι’ αυτή της τελετή γεμάτη αναγνώσματα, γεμάτη ευλογίες, παραδείγματα εναρέτων συζυγιών από την Παλαιά Διαθήκη, ώστε να δείξει το μέγεθος του Μυστηρίου. Δεσπόζει βεβαίως η φράση «ευλογημένη η Βασιλεία...» όπου δείχνει την ευαρέσκεια του Θεού μπροστά στην ένωση των δύο ανθρώπων.

*Κατά τον Απόστολο που διαβάζεται σπάνια προσέχουμε την θεμελιώδη φράση του Παύλου για τον γάμο. Συνήθως εκείνη την ώρα κοιτάμε αν η νύφη πατήσει το γαμπρό και ο γαμπρός μετά πατάει μια ζωή μετά την νύφη... Πρότυπο συζυγικής σχέσης είναι η αγάπη του Χριστού για την εκκλησία. Δηλαδή όχι η ανθρώπινη φυσική αγάπη αλλά η ουράνια, γιατί θα χρειαστεί και ο σύζυγος και η σύζυγος να κάνουν υπερβάσεις για να διαφυλάξουν τον ιερό γάμο. Εξάλλου μέσα στον γάμο σφυρηλατείται ο ψυχοσωματικός δεσμός του αντρογύνου και η «κατά Χριστόν» ανατροφή και αγωγή των παιδιών.

Β) ΚΡΙΣΗ – ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ.

* Δεν χρειάζονται ιδιαίτερα λόγια για να πείσουμε ότι ο γάμος περνάει κρίση. Μιά ματιά στα αρχεία των Μητροπόλεων καταδεικνύει το πρόβλημα και το μέγεθός του. Αυτό που μας ανατριχιάζει κυριολεκτικά είναι η συντομία τους. Η νομοθεσία της πολιτείας βοηθάει και προάγει την διάλυση της οικογένειας, αλλά και οι κοινωνικές καταστάσεις βάζουν και αυτές το λιθαράκι τους.

* Πέρα από τα θέματα ηθικής φύσεως, που είναι και τα δυσκολότερα, ακολουθούν οι καχυποψίες, οι ζήλιες, οι παράλογες απαιτήσεις, αλλά και ταπεινότερα ελατήρια όπως τα περιουσιακά στοιχεία, η πολυτελής ζωή, οι διασκεδάσεις. Πάνω απ’ όλα όμως πιστεύω είναι η πνευματική ανωριμότητα των συζύγων μπροστά σε τέτοιο σπουδαίο ζήτημα, που θεωρούν ότι η υπόσχεση μπροστά στον Θεό δεν διαφέρει από έναν παιδικό ή εφηβικό έρωτα που ζήσαμε στο παρελθόν.

* Ο γάμος είναι δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Όταν η διάλυση ενός γάμου δεν στηρίζεται σε ευαγγελικό λόγο (πορνεία) και οι άλλοι συναπτόμενοι γάμοι είναι το ίδιο σαθροί, όπως ο πρώτος και καταλήγουν σε νέα διάλυση. Η χάρις του Θεού δεν πρέπει να περιφρονείται. Ο λόγος «πάντες τα εαυτών ζητούσιν» (Φιλ. 2, 21) φανερώνει και το φάρμακο το οποίο είναι η ταπείνωση και η αγάπη του διπλανού μας ανθρώπου χωρίς υστεροβουλία. Γι’ αυτό και είναι ωφέλιμο η οικογένεια να διατηρεί δεσμούς. Μέσα στην εκκλησία, με τα Άγια Μυστήρια, με τον εορτασμό των κοινών μεγάλων εορτών, με το κυριακάτικο τραπέζι. Όλα αυτά φανερώνουν ότι ο γάμος δεν είναι συμβίωση προσώπων κάτω από την ίδια στέγη.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 

Που και που συναντάμε σπάνιες περιπτώσεις πολύτεκνων οικογενειών. Και μόνο παρατηρητές για λίγο να γίνουμε θαυμάζουμε πως δύο άνθρωποι (Μάνα – Πατέρας) παλεύουν τόσες καταστάσεις. Βλέπεις εκεί πραγματικά τον Θεό να ευλογεί και να αγιάζει αυτά τα σπιτικά. Βλέπεις δύο ανθρώπους να μην γνωρίζουν διασκεδάσεις, να μην ξέρουν τι θα πεί ξεκούραση – ανάπαυση. Τούτοι όμως οι άνθρωποι είναι ευλογημένοι γιατί κάνουν ένα έργο για το οποίο πρέπει να σε έχει διαλέξει ο Θεός. Να είσαι δηλαδή εκλεκτός...


Joomla SEF URLs by Artio